The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: Review: Stínem políbená

Review: Stínem políbená

Autorka: Richelle Mead
Přeložila: Katrin Chýlová
Série: Vampýrská akademie / 3.
Počet stran: 322
Nakladatelství: Domino / 2010

Vlády se ujímá jaro a Rose Hathawayová by se měla připravovat na maturitní zkoušku. Jenže od nedávného smrtícího souboje se Strigoji se necítí zrovna nejlépe. Trpí nočními můrami, duši jí zaplavuje temný smutek a předznamenává cosi zlověstného. Rose dobře ví, že jí není dovoleno milovat jiného strážce. Že musí především chránit Lissu, poslední princeznu z rodu Dragomirů. Jenže když přijde na krásného Dimitrije Belikova, některá pravidla se prostě musí porušit! Rose své nejlepší kamarádce Lisse lže o svém vztahu k Dimitrijovi, ale jejich přátelství se nyní ocitá v ještě větším ohrožení než kdy předtím. Nesmrtelní vampýři se chtějí pomstít za to, co jim Rose nedávno provedla. Ve strašlivé bitvě, která předčí i nejhorší noční můru, se Rose bude muset rozhodnout mezi dvěma lidmi, na nichž jí záleží nejvíc. Bude ale její volba znamenat, že přežije jen jeden z nich? A pokud ano, bude to Lissa, nebo milovaný Dimitrij?

Pozor! Obsahuje spoilery!

Proč jsem si knihu vybrala?
Pokud jste četli mé recenze na předchozí dva díly VA nebo jste nějaké knížky z této série četli, jistě víte, proč jsem si knihu vybrala. Jednoznačně proto, že mě příběh ohromil, a dokonce i to, jak se Richelle nebojí a neváhá zabít nějaké postavy, jak proplétá děj a vytváří charakteristiky postav - no zkrátka VA mě naprosto okouzlila a myslím, že nejsem jediná. Takže když se konečně uvolnila, knihovnice si mohly oddechnout (ano, pečlivě jsem chodila do knihovny každý den otvírací doby a sledovala, jestli někdo knihu konečně nevrátí) a já konečně mohla pokračovat tam, kde jsem s minulou knihou skončila.

Děj se odehrává na Vampýrské akademie a točí se převážně kolem terénní praxe Rose a ostatních noviců, která rozhodne o jejich konečném výsledku u maturit. Rose dostane za úkol po šest týdnů ochraňovat někoho jiného, než očekávala (= Lisu, samozřejmě =D) a nějak si na tu změnu nemůže zvyknout. Začne vídat duchy a stresovat se ohledně spousty věcí - Masona, kterého vídá stále častěji, výcviku, kde se jí zpočátku moc nedaří, Dimitrije, do kterého je bezvýhradně zamilovaná, Viktora Daškova, ďábelského moroje a spousty dalších...

Knížky od Richelle Mead jsou opravdu čtivé (no, popravdě jsem od ní zatim četla pouze VA, ale na první díl Sukuby, co mám doma, se už chystám! =D) a poměrně originální zápletky, které by mě ani nenapadly, že se mohou stát. I od třetí části jsem proto očekávala něco, co mě překvapí, ohromí uchvátí. A příběh má očekávání skutečně naplnil - i přes nechtěné vyslechnutí několika spoilerů mi během četby připadalo, jako by mě děj a již známé informace mne udivily znovu a znovu a znovu...

I když se mi Stínem políbená líbila moc a moc, přišlo mi, že půlka knížky je skoro o ničem (nebo spíš, že nemá tolik děje jako předchozí dvě), konec mi všechno opravdu vynahradil. Pokud jste četli moje meme, kde jsem psala, že Hunger games 3 jsou zatím jediná knížka, kde mi ukáplo pár slz, tak se opravuji - VA3 mi ke konci doslova vzala dech! Celý den jsem pak musela přemýšlet a v duchu oplakávat smutný konec (pro slabší povahy moc nedoporučuji).7

Moc se mi líbilo, jak autorka pěkně vymyslela "funkci" éteru a Lissiných stavů nenávisti, protože ačkoli
jsem neměla Lissinu magii z počátku moc ráda, Adrian (ach, Adrian ♥) můj pohled na éter dočista změnil. Což mě přivádí k dalšímu bodu knihy - Adrian Ivaškov. Co víc říct, než že mi bylo toho oplzlého sexy provokatéra líto, jak se snažil Rose neustále vyjadřovat svoje city (tedy nevím, zda to skutečně myslel vážně či ne, ale počítám mu to k dobru) a ona ho odmítala dokola a dokola... Chudák.

Nepatřím mezi fanoušky duchů (ne, že bych se jich bála nebo něco takového, spíš mi nepřijdou moc poutaví na to, abych o nich četla), takže mne trochu nudily pasáže, kde se vyskytoval Mason a ostatní duchové. Zápletka super, to nepopírám, ale pro mě to moc není. =)

A mé hodnocení?
Kniha si stoprocentně zaslouží 5 hvězdiček, a to bez váhání, protože už to je dlouho, co jsem nad konem nějaké knížky musela takhle moc přemýšlet a nedalo mi to spát, čehož si cením, protože tohle dokáže jen málokterý spisovatel (vlastně se mi to stalo jen u HG2). Rozhodně doporučuji všem upíro-fantasy-YA maniakům, protože kdo ještě nečetl Vampýrskou akademii, jako by nežil!

Knihu si můžete zakoupit na webu Arara.cz

obálka - Arara.cz
obrázky - DeviantArt & Google