The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: (RC) Review: Nebezpečná láska

čtvrtek 20. června 2013

(RC) Review: Nebezpečná láska

Autorka: Kateřina Petrusová
Série: Bavettovi / 1.
Počet stran: 376
Nakladatelství: Fragment / 2012

Když se Paige dostane díky své práci ošetřovatelky do italské rodiny Bavettových, aby se starala o třicetiletého Michaela, který po autonehodě utrpěl mozkový blok a chová se jako tříletý kluk, nikdy by si nemyslela, že k novému pacientovi dokáže natolik přilnout. Zjišťuje, že jí je s "malým Mikeem" velice dobře a že je tím nejsvětlejším bodem v jejím životě. Zároveň se také dozvídá různá tajemství Bavettů. Kdo vlastně Michael je?

Nikdy by mě nenapadlo, že by mě mohla knížka tohoto typu zaujmout. Nejsou zde žádné fantasy prvky ani dystopické zvraty - jde pouze o normální život jedné úplně normální ženy, která se stará o muže s poruchou mozku. Nic víc jsem od knihy nečekala, maximálně fakt, že mě přestane po chvilce bavit. Ale pekelně jsem se zmýlila. Pokud vás vůbec neláká, nenechte se odradit, jelikož vás dozajista překvapí. Tak jako mě.

Nebezpečná láska si mě omotala kolem prstu. Proč? S každým slovem, které jsem přečetla, jsem cítila, že do příběhu vložila autorka kus sebe, že ho psala celým svým srdcem a nebála se místy přiostřit děj. Někde použila hanlivá slova, nadávky a podobné výrazy, občas se přiklonila ke zdrobnělinám. Normálně by mi to pravděpodobně vadilo, ale mezi řádky jsem dokázala vyčíst její osobitý styl a nahlédnout do hloubky. O to víc mě těší, že je kniha napsána z pera české spisovatelky, je to po dlouhé době první knížka, která se mi z naší domoviny tolik zalíbila.

"Paige, jestli se mi hodláš smát, vyhodím tě na mráz!" vyhrožoval. "A nezajímá mě, že nemrzne! Najmu si mrazírenský auto!"

Téma mi přijde neokoukané a zajímavé - tříleté dítě v těle dospěláka tu ještě nebylo. Podobně jako Paige jsem si začala Michaela zamilovávat víc a víc, nešlo tomu zabránit. Kateřina se rozhodně s ničím nepárala - když bylo potřeba přiostřit děj, nezdráhala se a na čtenáře vychrlila salvu informací, když bylo potřeba vyřešit v příběhu nějakou otázku, šla na to pozvolna tak, aby se čtenář nikde neztratil. A to se mi líbilo.

Velké plus si u mě také získala neočekávatelností a překvapivostí. Jednoduše mi vyrazila dech. Kniha je
napsána přímým stylem, takže mi trochu vrtalo hlavou, jak se celá série může roztáhnout do tří dílů, ale poté, co jsem Nebezpečnou lásku přelouskala, si myslím, že Katka to dokáže, protože když to někdo se slovy umí, zvládne to. A jakože to autorka opravdu umí. Svými řádky ve mně dokázala vyvolat snad všechny pocity - žárlivost, touhu, radost (místy jsem se opravdu smála jako nikdy dřív), smutek, hysterii, úlevu a spousty dalších. Když ještě připočítám infarkt a proud sprostých nadávek, které jsem ze sebe vychrlila v jeden šokující moment, je z toho docela slušná sbírka. Přísahám, že jestli druhý díl bude podobný, ne-li lepší, asi mě Katka bude mít na svědomi! :D

"Asi musím čůrat!" oznámil.
"Tak utíkej. Na co čekáš?" nechápala jsem.
"Já nevím," přiznal. "Tak já jdu."

Moc se mi také líbila hlavní hrdinka Paige, která se vůbec nechovala jako rozmazlená nebo ufňukaná holka, za kterou všechno udělají ostatní, ale která je zároveň středobod vesmíru a nesmírně statečná osoba. Ne. Na Paige je vidět, že je ze stejného těsta, jako jsme my všichni. Má pro strach uděláno, nesnaží se hrát na obětního beránka, s čímž se ve spoustě knížek můžeme setkat. Když je vyděšená, křičí, když se jí něco nelíbí, štítí se toho a dává to najevo -  není dokonalá, a to je obrovské plus. Většinou jsou to právě špatně vytvoření hrdinové, kteří kazí dojmy z knihy.

Asi je jasné, že nebude negativní, to bych byla opravdový barbar. Nebezpečná láska byla skvělá kniha, která by si hvězdiček zasloužila milion, ale bohužel se budu muset snížit k maximu. Proto dávám prvnímu dílu Bavettů 5 hvězdiček, jelikož už jsem dlouho nečetla něco tak geniálního, komplikovaného, a přesto tak jednoduchého. Katka si získala svou další věrnou čtenářku a já jsem za to ráda. Bavetty doporučuji naprosto všem, protože vím, že se vám bude příběh líbit, ať už chcete nebo ne, autorka to skutečně dokáže!

Mnohokrát děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.