The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: Review: V šedých tónech

neděle 29. prosince 2013

Review: V šedých tónech

Autorka: Ruta Sepetys
Přeložil: Petr Eliáš
Počet stran: 287
Nakladatelství: CooBoo / září 2013

Je rok 1941. Představte si, že je vám patnáct let, žijete v Litvě docela spokojeným životem a máte před sebou nadějnou budoucnost v umělecké dráze. Ale z nenadání jste zatčeni, nevíte proč, co s vámi bude, ani jestli se dožijete dalšího rána. Přesně takhle se cítí ubohá Lina, kterou s její matkou a bratrem Jonasem odvedou sovětští vojáci z domova. Neví, co je s otcem. Neví, kam jedou. Neví nic.
Myšlenky o nedorozumění jim všem brzy nahradí myšlenka na jediné - na přežití. Životní podmínky jsou tvrdé, kdy každý bojuje o kus chleba a bramboru. Všichni doufají, že se brzy dostanou domů, ale realita je mnohem horší, než se ve skutečnosti zdá.

Nikdy mě nenapadlo si představovat život někoho z minulosti. Jak se asi měli? Jak těžce se jim žilo? Nic. A Litvu bych na mapě předtím už vůbec nenašla. Otevřela jsem knihu bez představy, o čem vlastně budu číst. To, co jsem v ní objevila, mě šokovalo. Tak plynulé, tak živé, tak... reálné. Věřte mi, že příběh vás emocionálně vyčerpá, ne-li zničí.

Zdroj
Ruta Sepetysová píše brilantně. Úžasně. Skvěle. Jakmile se do její knihy ponoříte, čas kolem vás plyne a vy to ani nepostřehnete. V těch řádkách je mnohem víc, než se na první pohled zdá. Vy nečtete příběh Liny a její rodiny - vy jste Linou, ať chcete nebo ne. To prostě nejde jinak. A pokud vás ani Šedé tóny nepřimějí se nad tím vším zamyslet, pak už nevím, co to dokáže.

Zaujalo mne, jak jsou charaktery postav rozmanité a složité. Nenarazíte téměř na žádné dvě osoby, které by si byly podobné. Je tu plešatý mrzout, který si na všechno stěžuje, myslí jenom na sebe, ale v hloubce to je odvážný dobrák. Najdete tu slabé ženy, které sice stěží vydrží každodenní nápor tvrdé dřiny, ale mají silného ducha a jsou pro své děti ochotné všechno obětovat. Je tu nesympatický a drsný sovětský voják, nicméně v něm kus člověka stále je. A mnoho dalších. Spousty lidí, jejichž život skončí ještě dřív, než dostanete možnost je pořádně poznat, ale i přesto máte pocit, jako kdyby zemřel někdo reálný.

Historické příběhy nejsou zrovna mým šálkem kávy. Ale Ruta Sepetysová zahodila všechny mé dosavadní názory, překročila veškeré hranice a dokázala mi, že i taková kniha se mi může dostat pod kůži. Nevím, jestli jsem si ji zamilovala. Nevím, jestli ji nenávidím. Nemůžu své pocity vyjádřit prachobyčejnými slovy, protože to, co jsem četla, obyčejné rozhodně nebylo. Pokud jste knihu ještě nečetli, je to velká chyba, ale pokud se stále odhodláváte... neodhodlávejte se a knihu si prostě kupte.

Na další knížku od autorky se nesmírně těším, protože pokud se v ní předvede alespoň z poloviny tak jako v Šedých tónech, rozhodně to bude stát za to. Až přijede k nám do České republiky, doufám, že jí nezapomenu koupit čokoládu a bůhvíjak ještě vyjádřit díky, protože ona si to opravdu zasouží.

6 komentářů:

  1. Knihu jsem četla v angličtině a nadchla mě. A díky opakovanému ujišťování blogerů, že se překlad povedl, jsem si ji k letošním Vánocům nechala"naježit" od Ježíška :) Jsem ráda, že tě kniha také tak nadchla!

    OdpovědětVymazat
  2. Tuhle knížku jsem si zamilovala! :)
    Skvělá recenze! :)) Naprosto s tebou souhlasím. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Další knížka, kterou bych si chtěla hrozně moc přečíst. :) Netušila jsem, že je až tak úžasná, prostě jsem věděla, že je dobrá. (Podle ostatních čtenářů, tak uvidíme.)
    Super recenze! :))

    OdpovědětVymazat
  4. V šedých tónech se mi taky moc líbilo. :) Souhlasím, tato kniha není obyčejná. :)

    OdpovědětVymazat
  5. kniha vyzerá zaujímavo, ale neviem, či by som sa prehrýzla cez ten historický nádych, keďže ja veľmi také historické knihy nemusím...

    OdpovědětVymazat
  6. Na tu knihu slyším samé kladné ohlasy, no abych pravdu řekla, právě kvůli tomu o čem je, se jí trochu bojím. Nevím proč...

    OdpovědětVymazat