The Hunger Games 32x32 LogoLeopard Print Pointer Books are my passion...: (RC) Review: Čarodějův synovec

pátek 18. května 2012

(RC) Review: Čarodějův synovec

Autor: C.S. Lewis
Přeložila: Veronika Volhejnová
Počet stran: 208
Série: Letopisy Narnie
Díl: 1.
Nakladatelství: Fragment

Anotace
Dobrodružství začíná. Narnie… kde žijí mluvící zvířata… kde číhá zlá čarodějnice… kde se chystá zrození nového světa. Podivínský strýc pošle svého synovce Digoryho a jeho kamarádku PolIy objevovat jiné světy, do kterých si sám netroufá vstoupit. Oba kamarádi se musejí hodně ohánět, aby unikli nástrahám, které jim přichystá zlá čarodějnice Jadis. Jenže nebýt toho, nikdy by se nesetkali s bájným lvem Aslanem a neviděli by zrození nového světa jménem Narnie - a v Narnii je možné všechno...


Opravdu strhující příběh, který by podle mě dokázal uchvátit každého bez ohledu na věk. Je napsán s lehkostí, z pohledu "nikoho", brán z dětské perspektivy a vše tak jednoduše vysvětleno... Autor vypravuje o dětech, které jsou jak hlavními hrdiny, tak i něšťastnými obětmi bláznivého strýčka Andrewa, který se snaží zahrávat s magií. Ocitnou se v tichém lese plném nádherných jezírek a do jednoho skočí. Ocitnou se v Charnu - jednom spícím světě, kde jejich dobrodružství začíná.

Vlastně ani nevím, proč jsem si knihu vybrala. Pravděpodobně proto, že mi o ní kamarádka neustále básnila (má všechny a jsou její neoblíbenější) a filmy se taky nesmírně vyvedly. Řekla jsem si: "Proč ne?" Už jsem tušila, že se bude jednat o oddechovější čtivo, proto jsem po knize sáhla všemi deseti. Kupodivu nezklamala.

Celou dobu četby jsem si pokládala jednu a tu samou otázku - "Co má Charn společného s Narnií a jaktože se o ní v knize vůbec nemluví?" Vždy jsem měla za to, že celá sága začíná dílem Lev, čarodějnice a skřín (co jsem tak z filmů uzřela). Příjemným překvapením pro mě byl konec, kde se můžete dozvědět o lampě v Narnii, jak vznikla, anebo o záhadné
čarovné skříni, která do ní přenášela lidi... Musím se přiznat, že příběh byl naprosto strhující a jednoduše vymyšlený, že jsem to 'nezhltla' na jeden nádech, nýbrž pročítala knihu sem tam v autobuse. Pro pohodové typy je to přesně to pravé. ;)

Postavami se autor moc nezabýval, co jsem si tak všimla, pouze strýček Andrew tam byl popsán trochu podrobněji, ale o Diggorym nebo Polly padlo pár slov, jejich vlastnosti moc rozvedeny nebyly. Však k pochopení příběhu to naprosto stačilo, dokonce se mi líbilo, že jsem si mohla jejich vzhled představit de facto jakkoli (třeba u Harryho Pottera mi to vůbec nejde).

Abych pořád jen nechválila, jedna z věcí mi na knize poněkud vadí. Ovšemže můžu předpokládat jak příběh na konci knihy dopadne, ale že by v půlce bylo napsáno něco jako "To si Diggory uvědomoval a když si na to později v dospělosti vzpomněl..." (ne, že by to tam bylo) to mi trochu kazilo požitky ze čtení. Ale ve srovnání s celou knihou je to jen nepatrná kapka v moři pozitiv.

Co se týče obálky, až na nápisy v angličtině je naprosto stejná jako jedna z originálních obálek, za což jsem ráda. Opravdu mě uchvátila. Jezírka, les, Aslan, pěkně tajemná barva... už jen to mě přimělo si to přečíst (jsem hrozný člověk, ale převážně soudím knihy podle obálek =D). Rozhodně mnohem lepší než jiné verze (viz. dole). Jsem ráda, že si čeští grafici nevzali Narnii pod vlastní ruku, po porovnání obálek knih série "Mortal instruments" už jim moc nevěřím. =D

Některé obálky, které mě spíš odradily než zaujaly (mám radši 'novější' vzhledy, tyhle mi připadají jako někdy z antického Řecka =D) ↓


Co říct na závěr? Rozhodně doporučuji všem snílkům, kteří mají někde v koutku mysli vytvořen svůj vlastní svět á la Narnie. Kniha se čte plynule, je vhodná i nad odreagováním od okolního světa, jelikož u ní nemusíte tolik přemýšlet. Nicméně, že bych to cítila na pět hvězdiček, to se říct nedá, ale čtyři si to určitě zaslouží! =)

Mnohokrát děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.


Hodnocení obálky:
- Ano, už je tomu tak, pro Narniácké obálky mám prostě slabost! 0=D
Celkové hodnocení:


Zdroje:
obálka - Fragment
ostatní obrázky - Google

2 komentáře:

  1. Tak knížka se mi hodně líbila. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Narnie má docela ráda - četla jsem ji jako mladší, mám doma všechny díly. Seřadila jsem si je podle časové posloupnosti, ne tak, jak je Lewis napsal a přiznávám, že mě bavily. Zamilovala jsem si Zuzanku a Kaspiana a všechny... hodně mě mrzelo, jak dopadl poslední díl. Víra je také v odpuštění - a Zuzce se ho nedostalo!

    OdpovědětVymazat